Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over klant zijn of worden

Nee, dit is geen taak van de voedselbank. Je kunt hiervoor het beste contact opnemen met Stichting Farent, sociaal werk (via www.farent.nl of 088 023 7500), met je bewindvoerder of met de gemeente.

Bekijk hier het privacystatement van Voedselbank Den Bosch en omstreken. Naam- en adresgegevens worden niet aan derden verstrekt. Voor vrijwilligers geldt een geheimhoudingsplicht.

Als je onverwacht niet in de gelegenheid bent om zelf je voedselpakket af te halen, kun je dit aan iemand anders vragen. Diegene moet een legitimatiebewijs en jouw voedselbankpasje meenemen. Je moet dit vooraf telefonisch melden bij de uitgiftecoördinator. Het telefoonnummer vind je op de pagina van jouw uitgiftepunt en op de achterkant van het voedselbankpasje.

Is het niet mogelijk dat iemand anders je pakket ophaalt? Dan kun je je op de dag van uitgifte telefonisch afmelden bij de uitgifte-coördinator.

Ben je verhinderd vanwege vakantie of andere vooraf bekende redenen? Geef dit vooraf door, tijdens jouw wekelijkse bezoek aan de voedselbank.

Als je in aanmerking komt voor een voedselpakket, krijg je dat in eerste instantie voor een periode van twee tot zes maanden. Per situatie wordt dit bekeken. Hierna is een verlenging mogelijk. Deze verlenging wordt samen met jou en de verwijzende instantie aangevraagd. Je financiële situatie wordt dan opnieuw bekeken. Bij Voedselbank Den Bosch en omstreken is de maximale termijn voor het verkrijgen van voedselpakketten 3,5 jaar (42 maanden).

Als je voor een voedselpakket in aanmerking komt, kun je het pakket wekelijks afhalen bij een uitgiftepunt bij jou in de buurt. Tijdens de intake wordt met je besproken om welk uitgiftepunt het gaat. Kijk op de pagina van het betreffende uitgiftepunt voor het adres en de openingstijden.

Je kunt je niet direct bij de voedselbank aanmelden. Hier lees je hoe je een voedselpakket aanvraagt. Wil je weten of je in aanmerking komt voor een voedselpakket? Deze informatie is hier te vinden.

Veelgestelde vragen over de voedselpakketten

De voedselbank houdt zich strikt aan de eisen voor voedselveiligheid. Het voedsel dat via de voedselbank verstrekt wordt, voldoet aan de wettelijke kwaliteitscriteria, zoals de houdbaarheidsdatums die de leveranciers aan de voedselbank doorgeven en aan de eisen op het gebied van opslag en transport van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. De voedselbanken die zijn aangesloten bij de Vereniging van Nederlandse voedselbanken zijn ‘groen’ gecertificeerd en worden steekproefsgewijs gecontroleerd op voedselveiligheid.

Veelgestelde vragen over het doneren van voedsel

Heb je als bedrijf een partij voedsel over die niet meer via het reguliere kanaal afgezet kan worden? Bijvoorbeeld voedingsmiddelen waarvan de verpakking beschadigd is of voorzien van een foutieve tekst? Of wil je de voedselbank op een andere manier helpen bij het samenstellen van gezonde en volwaardige voedselpakketten?  

De voedselbank is blij met alle hulp. Dit geldt uiteraard ook voor particulieren. Houd er wel rekening mee dat de Te Gebruiken Tot-datum (TGT) nog een aantal dagen in het vooruitzicht moet liggen. Producten met een ‘THT-datum’ (Ten minste Houdbaar Tot) kunnen ook ná die datum nog geschikt zijn voor consumptie.

Je kunt producten afgeven van maandag t/m vrijdag tussen 8.30 – 15.00 uur bij het distributiecentrum van de voedselbank aan de Jagersheuvelstraat 26, 5222 BJ ’s-Hertogenbosch. Gaat het om grote hoeveelheden, die eventueel ook kunnen worden opgehaald? Neem dan contact op met Jo Maas, via 06 127 508 54. Ook bij overige vragen over het doneren van voedsel kun je bij Jo terecht.

De voedselbank houdt zich uitsluitend bezig met het verkrijgen en distribueren van voedsel. Het is een enorme logistieke organisatie om wekelijks met onze vrijwilligers pakketten, gevuld met goed eten en drinken, aan al onze klanten te verstrekken. Hierdoor zijn wij niet in de gelegenheid om andere non-food producten te controleren op veiligheid, deze schoon te maken, etc.

Kleding en speelgoed kun je brengen naar de Vincentiusverenigingen in Den Bosch, Heusden en Vught of naar de Kledingbank en de Speelgoedbank in Den Bosch.

Veelgestelde vragen over vrijwilligerswerk en stages

Op de pagina Bestuur en Organisatie lees je meer over dit onderwerp.

Nee, dat is helaas niet mogelijk. De voedselbank heeft namelijk niet de mogelijkheid om professionele begeleiding te bieden en wil geen aansprakelijkheidsrisico’s lopen. Voor vrijwilligers hebben wij doorgaans wel plaats. Kijk hier voor meer info over vrijwilliger worden bij Voedselbank Den Bosch en omstreken of stuur bij vragen een mail naar: vrijwilligers@voedselbankdenbosch.nl.

Veelgestelde vragen voor doorverwijzende instanties

De antwoorden op deze en andere vragen vind je op de intake-site Voedselbank.nu onder het tabblad ‘mededelingen’. Hier vind je tevens het telefoonnummer van de cliëntenadministratie, die bereikbaar is op dinsdag- en vrijdagmorgen tussen 9.00 en 12.00 uur. Of stuur een mail naar: clienten@voedselbankdenbosch.nl.

Stuur hiervoor een e-mail naar clienten@voedselbankdenbosch.nl.

Nee, dit is geen taak van de voedselbank. Je kunt hiervoor het beste contact opnemen met Stichting Farent, sociaal werk (via www.farent.nl of 088 023 7500), met je bewindvoerder of met de gemeente.

Voedselbank Den Bosch en omstreken heeft vijf uitgiftepunten. Op de Jagersheuvelstraat in Den Bosch worden op dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag voedselpakketten uitgegeven. In De Biechten in Den Bosch worden op donderdag pakketten uitgedeeld. In Drunen, Vught en Vlijmen worden op vrijdag voedselpakketten verstrekt. Kijk voor de adressen en openingstijden op de pagina van het betreffende uitgiftepunt.